14 denní dieta

Zhubnout efektivně za krátkou dobu čtrnácti dní rozhodně není až tak náročné. Stačí k tomu čtrnáctidenní redukční dieta. Tato dieta slibuje trvalé zhubnutí. Žádnou záruku vám ale také nedá! Princip diety je vcelku jednoduchý a spočívá v rozdělení potravin do čtyř základních kategorií. Jsou jimi bílkoviny, sacharidy, ovoce a neutrální potraviny kombinovatelné se sacharidy a bílkovinami. Pro jistotu uvedeme přesné rozdělení i s konkrétními potravinami.

A. Bílkoviny: Rybí, drůbeží, vepřové, hovězí maso, zvěřina či mléčné výrobky
B. Sacharidy: Jakékoli pečivo, rýže, těstoviny nebo brambory
C. Ovoce: Syrové ovoce bez jakékoli úpravy
D. Neutrální potraviny: Především zelenina

Celá čtrnáctidenní dieta je založena na kombinaci těchto čtyřech složek. Vhodná je zejména kombinace skupiny A a D, tedy bílkovin s potravinami neutrálního charakteru. Při této kombinaci je ideální oběd. Večeři si můžete dát v kombinaci B a D, tedy sacharidů a neutrálních potravin. Za žádných okolností nesmí dojít ke kombinaci skupin A a B, tedy bílkovin a sacharidů.

Jídelníček

U 14 denní diety jsou jednotlivé porce rozčleněny na tři denně. Jde o klasické schéma snídaně, oběd a večeře. Důležitý je i pravidelný pitný režim pojímající minimálně 2 litry tekutin za den. Preferovaná je zcela logicky čistá voda. Na slazené nápoje si dejte pozor a raději se jim vyhněte. Dostali byste do sebe maximálně cukry, respektive přebytečné kalorie, což nepotřebujete. Nezbytný je i pohyb, a to minimálně třikrát týdně v délce trvání 30 minut.

Zakázané potraviny:

– uzeniny všeho druhu a tučné maso (bok, škvarky apod.)
– veškeré alkoholické nápoje
– káva
– různé sladkosti (čokoláda, sušenky plné jednoduchých cukrů a tuků)
– tučné mléčné výrobky
– jakékoli nápoje obsahující cukr

Doporučené potraviny:

– celozrnné či vícezrnné pečivo
– ovoce a zelenina optimálně v čerstvém stavu
– libové maso všeho druhu
– sladkovodní a mořské ryby
– netučné mléčné produkty
– oves a otruby
– rýže a výrobky z ní

Konkrétní ukázkový jídelníček:

1. den

Snídaně: Salát z ovoce
Oběd: Kuřecí prsa a zeleninová obloha
Večeře: Rizoto

2. den.

Snídaně: Dvě vejce natvrdo a ovoce
Oběd: Hovězí steak se zeleninovou přízdobou
Večeře: Těstoviny se sýrovou omáčkou

3. den.

Snídaně: Ovocný salát se dvěma lžičkami jogurtu
Oběd: Vepřový steak se zeleninou
Večeře: Plátek celozrnného chleba se šunkou

4. den.

Snídaně: Omeleta ze třech bílků a zelenina
Oběd: Rybí filé se zeleninou
Večeře: Dvě brambory ve slupce se zeleninovou oblohou

5. den.
Snídaně: Nízkotučný jogurt smíchaný s ovocem
Oběd: Drilované libové maso a rajčata
Večeře: Zeleninový salát

Po dvou týdnech držení diety bychom měli navázat udržovací fází, kdy je třeba jíst střídmě a udržet si váhu, kterou jste měli po dietě.

Diskuze

Čtrnáctidenní dieta má samozřejmě celou řadu výhod a nevýhod. Značným plusem je především fakt, že veškeré potraviny, které budete v rámci čtrnácti dnů jíst, jsou skutečně zdravé a nijak si neuškodíte. Při pevné vůli můžete pochopitelně zhubnout, což je ostatně očekávané již na počátku diety. Mezi základní nevýhody patří to, že mnohdy nechtěně můžete kombinovat potraviny s obsahem sacharidů a bílkovin. Spousta lidí také není zvyklá jíst jenom třikrát za den a bude je provázet nepříjemný pocit hladu. Zapomenout nelze ani na vysoké riziko spojené s Jo-jo efektem. Ten může přijít již záhy po ukončení celé čtrnáctidenní diety.

O Radek Štěpán

Pedagog, trenér a pisálek v jednom.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*