Proteinová dieta

Proteinová neboli bílkovinná či ketogenní dieta se zakládá na principu rychlého spalování tuků v důsledku maximálního snížení sacharidů. Známý je u této diety také koncept PSMF, který v překladu znamená upravený půst šetřící proteiny. Proteinová dieta je schopna na rozdíl od mnohých jiných slíbit maximálně rychlý úbytek na váze a efektivní hubnutí. Díky proteinové dietě a jejímu striktnímu dodržování dochází k mnohem rychlejšímu spalování tuků. Princip proteinové diety je vcelku jednoduše pochopitelný. V klasických potravinách, které přijímáme, se nacházejí celkem tři energetické zdroje. Jsou jimi sacharidy, bílkoviny a také tuky. Mimo tyto tři zdroje potřebuje lidský organismus ke zdárnému chodu také ještě vodu a vitamíny s minerály. U proteinové diety jsou tělu dopřávány pouze proteiny v maximální možné kvalitě. Vysoký příjem bílkovin zabrání tomu, že by byla spalována svalová hmota. Dojde k tomu, že se začne spalovat rychle tuk. Zapotřebí je také nedodávat tělu žádné další sacharidy a tuky.

Jídelníček

U jídelníčku bychom si měli dát na to, abychom oprostili tělo od sacharidů a tuků. Jak na to? Volit můžeme jak různé bílkovinné přípravky, tak jenom potraviny, které neobsahují sacharidy a obsahují také minimum tuků.

Příklad denního jídelníčku

Snídaně: Cottage s bylinkami, jako příloha zelenina

Svačina: Bílý jogurt, sýr

Oběd: Kuřecí maso se zeleninou

Svačina: Lučina a vejce

Večeře: Dušené filé se zeleninovým salátem

Doporučované potraviny

– zelenina s nízkým obsahem sacharidů

– žampiony, okurky, fenykl, fazolové lusky

– libové kuřecí maso, hovězí, telecí a netučné ryby

– králík, libová šunka

– černý a zelený čaj, neochucené minerálky

– káva

– kvalitní čokoláda s vysokým obsahem kakaa

Nedoporučované potraviny

– jakékoli potraviny s obsahem sacharidů

– tučné a slané maso

– ovocné čaje

– nekvalitní oleje s obsahem sacharidů

– sladkosti

– alkoholické nápoje jakéhokoli charakteru

– tučné hranolky, chipsy nebo bramboráky

Recepty

Cuketové lečo

Potřebujeme:

6 rajčat, 3 papriky, 4 stroužky česneku, 2 malé cukety, 4 vejce, olivový olej, sůl, pepř, sušený estragon

Postup:

Rajčata a papriky očistíme a osušíme. Následně zeleninu nakrájíme na kostičky. Cuketu nakrájíme na plátky. Pak ji posolíme a na cedníku necháme zhruba 20 minut okapat. Zeleninu pak promícháme se solí, pepřem a prolisovaným česnekem. Vše se pak vloží do připravené zapékací misky. Zapéct směs můžeme zhruba 20 minut. Poté ještě polijeme zeleninu vaječným bílkem. Za dalších 10 minut se všechno dopeče a můžeme servírovat!

Dýňové hranolky

Potřebujeme:

1 menší dýni Hokaido, sůl, olivový olej

Postup:

Dýně Hokaido maximálně obezřetně umyjeme. Slupku na nich ovšem necháme. Pak je zapotřebí vydlabat střed a měsíčky či kostky dýně rozprostřeme na plech. Ten můžeme předtím opatřit pečícím papírem. Při teplotě 200 stupňů Celsia se dýně budou péct 30 minut. Pak už hranolky můžeme vytáhnout z trouby a konzumovat.

Diskuze

Proteinová dieta není na první pohled až tolik jednoduchá na dodržování. V první fázi je zapotřebí jíst pouze a vyloženě potraviny maximálně bohaté na proteiny a ve druhé již můžete postupně přidávat i další pokrmy, které nejsou složeny z drtivé většiny z proteinů. Ve třetí fázi již můžete přidat i další potraviny. Proteinová dieta slibuje poměrně rychlé zhubnutí spojené s úbytkem na váze. Jo-jo efekt je ale u této diety vcelku velký a nedodržíte-li všechny náležitosti diety, můžete opět značně přibrat. Nezapomínejte ani na dostatečnou pohybovou aktivitu. Denně je nezbytné strávit pohybem minimálně nějakých 20 minut.

O Radek Štěpán

Pedagog, trenér a pisálek v jednom.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*