Dukanova dieta

V současné době Dukanova dieta nepatří ještě k těm nejznámějším dietám v České republice, ale pomalu se dostává do podvědomí široké veřejnosti. Jejím autorem se stal francouzský dietolog Dr. Pierre Dukan, po němž je také dieta pojmenována. První rady, jak hubnout, popsal ve své knize „Neumím zhubnout“, kterou vydal před deseti lety. Tato kniha se ihned po jejím vydání stala bestsellerem. Od té doby díky radám Dr. Pierra Dukana zhubla řada žen i mužů.

Dukanova dieta je často nazývána také jako proteinové dieta. Představuje nejspolehlivější hubnutí, u něhož se můžete brzy těšit na výsledky. Dukanova dieta se skládá ze čtyř etap, přičemž každá etapa má svůj přínos. První dvě etapy představují fáze hubnutí a další dvě mají za úkol udržet stabilitu dosažené hmotnosti.

Výhody a nevýhody diety

V první řadě se podíváme na výhody proteinové diety. Jako první a významné pozitivum uvádíme, že touto cestou radikálně zhubla celá řada mužů a žen velmi rychle. Některé ženy dokonce uvádí, že po čtyřdenním dodržování jídelníčku zhubly o dva kilogramy. Dokonce je zde nízké riziko jo-jo efektu, dodržíte-li všechny čtyři fáze přesně tak, jak máte. A v neposlední řadě vás nadchne, že můžete jíst, jak často chcete, jak jste zvyklí, ale musíte dodržet skupinu povolených potravin.

Stejně tam, kde jsou výhody, jsou také nevýhody. A Dukanova dieta má i svá negativa. Nejvíce bývá této dietě vytýkána absence sacharidů v jídelníčku, čímž si rozhodíte metabolismus. Tato změna je pro tělo šokující a vyčerpávající. V jídelníčku chybí i vitamin C a je naopak zvýšen příjem vitaminu D. Tuto dietu můžeme označit jako nevyváženou. A nebudete-li jednotlivé fáze dodržovat přesně tak, jak stanovuje jídelníček, mohli byste nabrat shozené kilogramy zpět.

Jednotlivé etapy diety

1. fáze – útočná

První fáze by vás měla motivovat. Při Dukanově dietě zhubnete během prvních pár dní velmi rychle. Délka útočné fáze závisí na hmotnosti, které se chcete zbavit. Nikdy byste neměli setrvat v této fázi více než deset dní.

  • méně než 5 kg – 2 dny
  • 5 kg až 10 kg – 3 dny
  • 10 kg až 20 kg – 5 dní
  • více než 20 kg – 7 dní

Během první fáze je povolen příjem pouze čistých bílkovin: telecí či hovězí maso, drůbež a ryby. Nekonzumujte smažené maso, ale Dukanova dieta doporučuje maso spíše grilovat, vařit na vodě či péct. Denně vypijte minimálně dva litry vody.

2. fáze – rovnoběžná ztráta

V druhé fázi hubnutí přidejte do jídelníčku také zeleninu. Zde budete střídat čistě bílkovinné dny (které jste dodržovali v 1. fázi) a bílkovino-zeleninové dny. Tyto „podfáze“ střídejte a v každé byste měli zůstat minimálně pět dní. Ze zeleniny přidejte do svého jídelníčku rajčata, okurky, brokolici, ředkvičku, špenát, celer, houby, fenykl, mrkev, papriku, pórek a chřest. Vyhněte se konzumaci brambor, luštěnin, rýže a kukuřice.

3. fáze – upevňující

Spousta lidí se po dosažení vysněné hmotnosti vrací ke svým původním stravovacím návykům. To je ale velká chyba, protože při nedodržení upevňující fáze se vrátí shozené kilogramy zpět. Délka této fáze je závislá na tom, kolik kilogramů jste shodili. Za každý jeden kilogram budete dodržovat deset dní upevňující fáze. Jestliže jste shodili 4 kilogramy, upevňující etapa potrvá 40 dní.

V jídelníčku se však už může objevit jedno ovoce denně, ale vyvarujte se banánům, hroznům, třešním a ořechům. Denně si můžete dopřát i dva krajíce celozrnného chleba a 40g sýru. Dvakrát do týdne si můžete dát potraviny se škrobem (těstoviny, brambory, rýže, kuskus). A jeden den v týdnu by měl být čistě bílkovinový.

4. fáze – definitivní stabilizace

V závěrečné čtvrté fázi můžete jíst vše, ale jednou týdně je nezbytné dodržet bílkovinový den z první fázi.

Zkušenosti s dietou

Jestliže máte pevnou vůli a jste odhodlaní zatočit se svou váhou, Dukanovu dietu určitě vyzkoušejte. Nejedná se sice o nejzdravější formu hubnutí, protože jídelníček není vyvážený, ale spousta žen i mužů je spokojena s výsledky.

„Já Dukanovu dietu zkoušela. Zhubla jsem 6 kilogramů, dodržela všechny fáze a už cca 2 měsíce jím normální jídlo s tím, že si jednou týdně udělám bílkovinný den. Váha je pořád stejná. Podle mě je to fajn.“ – Karolína


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

O Michaela Brázdilová

Jsem studentkou vysoké školy a ve volném čase se věnuji psaní textů. Ráda píšu články v různých oblastech - od zdraví, přes bydlení, až po informační technologii. Ve volném čase také hraji tenis a ráda jezdím na výlety.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*