Jak zhubnout s luštěninami

Mnoho diet luštěniny přímo zakazuje, a to proto, že při jejich posuzování hledí přímo na jejich konkrétní kalorické hodnoty. Je pravdou, že ty jsou v daném směru vyšší, ale pouze tato hodnota rozhodně neznamená, že by měly být nutně špatné. Na dané luštěniny je třeba vždy pohlížet komplexně, a tedy vědět, v čem nám mohou i přes o něco vyšší kalorické hodnoty pomoci. A právě to vede k tomu, že se s luštěninami zhubnout skutečně dá.

shutterstock_243494077

Velký vliv mají i v oblasti našeho zdraví

Než si zmíníme jich konkrétní vlastnosti, které dokážeme využít při dietách, je rozhodně dobré zmínit i to, jak se mohou pozitivně podepsat na zdraví našeho těla. V tomto směru rozhodně oceníme to, že dokážou dobře předcházet střevním komplikacím, a to včetně rakoviny tlustého střeva. Stejně tak ale mají i pozitivní vliv na naše trávení a činnost střev jako takových. A ta je, podobně jako u činností dalších orgánů, velmi důležitá, dokonce i nejdůležitější.

První pozitivní vlastnost – umí zasytit

Nyní se ale už můžeme podívat konkrétně na to, v čem vlastně pomohou v hubnoucím procesu. Tou hlavní výhodou je to, že nás dokážou dokonale zasytit. I zdánlivě menší množství luštěnin znamená, že se cítíme dokonale najedeni a nemáme tak téměř žádný hlad. To je dáno nejenom tím, že v našem žaludku dokážou ještě mírně nabobtnat a zvětšit svůj objem, ale je to dáno také svým složením. Obsahují totiž vlákninu. Ta kromě toho, že dokáže stimulovat a zlepšovat činnost našeho trávení jako takového dokáže velmi dobře navodit také pocit sytosti. To vede k jedinému, a to tomu, že se zkrátka cítíme najedeni i dlouhé hodiny po tom, co si daný pokrm dáme, ať už ke svačině ve formě salátu, nebo třeba obědu.

V souvislosti s tím je nutné vrátit se zpět ke zmiňované kalorické hodnotě. Jednoduchým výpočtem tak zjistíme, že poloviční dávka luštěnin nás může zasytit stejně, jako běžná dávka jiného jídla. Sečteme li tedy nikoliv tabulkové kalorie, ale skutečně ty zkonzumované kalorie, zjistíme, že dosáhneme stejného, nebo i lepšího výsledku právě s jakoukoliv luštěninou.

Výhodou je nízký glykemický index

Dalším velkým plusem luštěnin je to, že mají poměrně malý glykemický index. Ten souvisí s tím, s jakou rychlostí jsou uvolňovány cukry, tedy jaká je rychlost využití glukózy v našem těle. Pokud bychom danou vlastnost transformovali ještě do přijatelnější podoby, tak glykemický index udává čas, za jak dlouho se přijaté sacharidy přemění na glukózu. V souvislosti s hubnutím jsou vždy lepší ty potraviny, které ho mají co nejmenší.

Vyšší glykemický index je totiž problémem nejenom pro cukrovkáře, kterým se začne velmi rychle zvyšovat hladina cukru v krvi, ale je samozřejmě nepříjemný i při redukci váhy. Čím má potraviny glykemický index vyšší, tím dříve po její konzumaci můžeme dostat hlad, nebo i chuť na sladké. V tomto směru tak luštěniny dosáhnou přesně opačného efektu.

Jaké konzumovat?

V tomto směru mají luštěniny jednu velkou výhodu, a to že jsou se svými vlastnostmi velmi podobné, a to ať už vsadíte na jakoukoliv variantu. Ideální je tedy kombinovat velké či malé fazole, čočku, ale třeba také hrách. Rozhodně nic nezkazíte ale i cizrnou, nebo dalšími ne příliš známými variantami, které však naprosto dokonale chutnají.

Co je však třeba nutné dodržet, to je kupovat buď varianty v sušeném stavu, nebo varianty sterilované, bez zbytečných příměsí. Typickým příkladem může být třeba sladkokyselý nálev, který už obsahuje velké množství cukru. Podobně je na tom třeba i tomatová omáčka, častá součást konzervovaných fazolí. V těchto směrech tak při dietě spíše uškodíme, než abychom zlepšili hubnoucí proces.


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*